۱. عبدالکریم سروش توی یکی از جلسات سلوک دیندارانه در جهان مدرن اشاره‌ای می‌کنه به مدل‌سازی لاپلاس از حرکت اجرام آسمانی و میگه لاپلاس اون کتابشو تقدیم به پادشاه می‌کنه. بعد، پادشاه فرانسه باهاش دیدار می‌کنه و میگه این کتابی که نوشتی خیلی خفنه ولی چرا توش حرفی از جایگاه خدا توی حرکت اجرام نیست؟ لاپلاس هم جواب می‌ده مدل من نیازی به خدا نداره. این حرف لاپلاس در نوجوانی سکورلاریزاسیون علمه. 
ما وقتی علل رخداد مادی رو به خدا نسبت می‌دیم نمی‌تونیم اونو به درستی مدل‌سازی کنیم. نهایتش این میشه که قطعی برقو هم به بارون نیومدن نسبت می‌دیم و دعا می‌کنیم بارون بیاد تا اوضاع درست بشه فارغ از این‌که خدا کاری به این سیستم نداره. حل کردن مساله‌ی آب و برق نیاز به شناخت سیستم داره و اونم با حذف خدا از تمامی معادلات مادی به وجود میاد.  

۲. امروز اصفهان بودم و بعد از مدت‌ها اخبار تلویزیون دیدم. یه گزارش داشت از این‌که قیمت کاغذ و کارتن گرون شده. بعد رفت یه کارخونه تولید کفش. از صاحب کارخونه پرسید این گرونی کاغذ چه تاثیری روی شما گذاشته؟ صاحبش گفت یک متر کارتن جعبه قبلا ۱۰ تومن بود و الان ۷۵ تومن شده. تاثیرش روی یه جفت کفش تقریبا ۲۰ هزار تومنه. 
ولی گزارش ادامه نمی‌داد که وقتی در مملکت بسته‌س و تجارت نداری هم مشکل فروش نفت داری هم مشکل واردات کاغذ و مواد اولیه و هزار جور مساله دیگه. بعد قیمت کفش و هزار قلم کالای اساسی دیگه گرون می‌شه که طبقه پایین بیشتر از همه زجرشو می‌کشن. حالا هی برو ادعای کمک به مظلومین و مستضعفین دنیا بکن و تحریم بشو. 

۳. توی توسعه فردی میگن اکثر این آدمایی که پول‌دار شدند دنبال پولدار شدن نبودند. اونا دنبال ندای درونشون رفتند، کاری که دوست‌داشتند رو پی گرفتند و اثر جانبی‌ش اینه که به مال و منالی رسیدند. 
حالا ماجرای کمک به مظلومین هم همینه. یکی می‌خواد بگه تو برو مسیر توسعه رو ادامه بده، به روشای جواب‌داده‌ی حکمرانی گوش بکن و بعد یه مملکت قوی بساز. هم مردم مستضعف خودتو نون می‌دی هم پس‌فردا ابزار امتیازگیری توی سیاست خارجه داری. 

۴. روانشناسا می‌گن بی‌توجهی به خواسته‌های درونت و اولویت دادن به بقیه نسبت به خودت تو رو به مرور فرسوده می‌کنه تا دچار فروپاشی می‌شی. اون موقع نه می‌تونی به خودت کمک کنی نه به بقیه.
حالا وضعیت ج.ا هم همین شده. اونقدری به هویت خیالی‌ای که ساخته شاخ و برگ داده که آرامش روان مردمش از دست رفته. نتیجه؟ بیکاری زیاد شده و نرخ افسرگی و بزهکاری افزایش پیدا کرده. حالا نه می‌تونه از درون برای کمک به خودش استفاده کنه نه دیگران. 

 

پاورقی: من تنبلی می‌کنم بنویسم چون دوست دارم بلند بنویسم. به این نتیجه رسیدم که برای یه دوره آزمایشی توی یه کانال تلگرام بنویسم و مطالبشو اینجا هم کپی کنم؛ بلکه انگیزه بگیرم. اگه اونجا راحت‌ترین آدرسش اینجاست:

https://t.me/InsidersView